Geen gedoe achteraf, regel je vooraf
Als verkoper heb je een meldingsplicht. De meldingsplicht houdt in dat verkopers gebreken die bij hen bekend zijn direct moet melden aan potentiële kopers. Dit geldt niet voor gebreken die duidelijk zichtbaar zijn voor de koper. Het doel hiervan de kopende partij van zo veel mogelijk informatie over de woning te voorzien, zodat zij een weloverwogen keuze kunnen maken over de aankoop van een woning.
Lees ook:Plichten tijdens de (ver)koop van een woning
Als gebreken en dergelijke op tijd gemeld worden, kan jouw makelaar ervoor zorgen dat daarover goede afspraken met de koper gemaakt worden. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat bepaalde gebreken geheel voor rekening en risico van de koper komen. Als het gebrek niet ter sprake komt, loopt je het risico dat de koper jou daar achteraf alsnog aansprakelijk voor stelt.
Vragenlijst
Om verkopers te helpen aan hun meldingsplicht maken makelaars vaak gebruik van de (NVM) vragenlijst. Als verkoper wordt er natuurlijk van jou verwacht dat jij de vragenlijst naar waarheid invult, tenminste voor zover gebreken en andere zaken bij jou bekend zijn. Wanneer je zonder makelaar besluit te verkopen kan je waarschijnlijk zo’n dergelijke lijst wel ergens op het internet verkrijgen. Alleen is er dan geen juridische afdeling die deze hele lijst nog eens zorgvuldig controleert om er zeker van te zijn dat je hier als verkoper later geen gedoe van gaat krijgen.
Lees ook De vragenlijst, waarom?
Roerende zakenlijst
Nu we het toch over lijstjes hebben en gedoe achteraf voorkomen, dan is daar ook nog de roerende zakenlijst. Roerende zaken horen niet standaard bij de (ver)koop. Het spullen in en om het huis die weg kunt halen zonder iets te slopen. In de roerende zakelijst geef je van al deze items aan of de koper deze wel of niet over mag nemen.
Lees ook: Alles over de roerende zakenlijst
Komt dat zien, komt dat zien!
Nu je huis goed op de foto staat en alle andere dingen ook netjes geregeld hebt, is het tijd om je woning aan de wereld te laten zien. Hoe meer mensen de woning zien hoe beter. Maar waar ga je woning allemaal laten zien? Hoe bereik je de meeste mensen? Of ga je toch voor een stille verkoop? En wat gaat de vraagprijs eigenlijk worden? Dit zijn allemaal vragen waar je over nadenkt in de verkoopstrategie.
Funda, Facebook, flyers
Wil je je huis aan veel woningzoekende laten zien? Dan wil je natuurlijk dat je huis op funda komt. Hier heb je alleen wel een makelaar voor nodig, alleen een makelaar heeft namelijk de mogelijkheid om je huis daar te plaatsen. De makelaar zal jouw huis dan ook direct op zijn eigen website plaatsen en delen in zijn zoekersbestand. Daarnaast heeft funda nog aanvullende diensten om je huis nog meer onder de aandacht te brengen, zoals funda Compleet.
Lees ook: Alles over het presentatiepakket van funda
Naast funda zijn Facebook en andere sociale media platformen ook niet weg te denken als middel om je huis te promoten. Als je woning online staat kan je deze natuurlijk binnen je eigen netwerk delen, maar wanneer je jouw woning te koop zet via een makelaar dan kan deze het ook in zijn eigen netwerk delen. Een netwerk wat met name bestaat uit woningzoekenden. Vraag de makelaar naar de mogelijkheden.
Als laatste zijn er nog altijd de analoge manieren om potentiele kopers te laten weten dat je woning te koop staat, zoals het verspreiden van flyers of, een advertentie plaatsen in de (lokale) krant en natuurlijk het te koop bord. Dit klinkt misschien wat ouderwets, maar dit is zeker nog een goede manier om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken!
Vraagprijs bepalen
Het bepalen van de vraagprijs is een zeer belangrijk, maar ook meteen een erg lastig onderdeel. Er zijn namelijk nogal wat criteria die een rol spelen, zoals het soort huis, de staat van het onderhoud en natuurlijk de locatie. En zo zijn er nog meer factoren die allemaal meespelen bij het bepalen van de juiste vraagprijs. Een makelaar is gespecialiseerd in het vaststellen van de waarde van koophuizen. Daarbij neemt een makelaar nog allerlei andere zaken mee bij het bepalen van de vraagprijs, dingen die los staan van het huis, zoals bijvoorbeeld de zoekfilters op funda.
O, kom er eens kijken…
Je huis staat de koop en de eerste aanvragen voor bezichtigingen komen binnen. Dat is een goed teken! Maar dat betekent ook dat de bezichtigingen gedaan moeten worden.
Hoe maak je jouw huis klaar voor bezichtigingen?
Voor de foto’s heb je je huis al helemaal in orde gebracht, maar voor de bezichtigingen moet je toch weer gaan poetsen. Ook als je de bezichtigingen door de makelaar laat doen, want die doet dat helaas niet voor jou. Verder moet je rekening houden met geluid en licht: geen tv of radio aan tijdens een bezichtiging en zorg voor geopende gordijnen. Als bezichtigingen ’s avonds plaatsvinden, zorg dan voor sfeerlicht. Ook speelt de temperatuur een rol: maak het niet te koud en niet te warm. Zorg dat de potentiële kopers zich op hun gemak voelen.
Bekijk nog meer verkooptips die de verkoop van je huis makkelijker maken.
Huis te koop zetten bij Makelaarsland
Bij Makelaarsland vinden we dat je zelf gemakkelijk het een en ander kunt doen bij het te koop zetten van je huis. Zo is onze ervaring bijvoorbeeld dat verkopers zelf een goede verkooptekst kunnen schrijven en nog belangrijker: zelf bezichtigingen kunnen doen. Want wie kent jouw huis en buurt beter dan jijzelf? En door zelf actief te zijn kun je veel besparen op de makelaarskosten.