Na ongeveer 20 bezichtigingen, zit onze taak als ‘makelaars’ erop. Mijn vrouw en ik hebben potentiële kopers ons huis laten zien en nu gaan we in overleg met onze makelaar van Makelaarsland om de koper te kiezen uit de binnengekomen biedingen. Het rondleiden van mensen is ons erg goed bevallen.
Drieluik: 2/3
Na de nodige voorbereidingen en het aankopen van een nieuwe woning, is ons huis op 4 februari officieel in de verkoop gekomen. Zoals in de huidige markt te verwachten valt, kwamen de verzoeken om te bezichtigen al snel op gang. We hebben voor onszelf een planning gemaakt. Hier zijn vijf bezichtigingsdagen uit gekomen met in totaal 20 plekken. Door het spreiden van de afspraken konden we het zo leefbaar mogelijk houden voor onszelf en onze beide dochters.
Zelf de bezichtigingen doen; hoe is dat ons bevallen?
Mijn vrouw en ik hebben de bezichtigingen verdeeld. We voelen ons beide comfortabel bij het rondleiden en zo kun je de inspanning ook onderling verdelen. Het was een leuke ervaring om de mensen te ontmoeten die ons huis willen kopen. We hebben ze verteld waarom wij 6 jaar geleden gevallen zijn voor het huis en waarom we nu de volgende stap zetten. Vrijwel alle vragen over het huis konden we beantwoorden, wij zijn namelijk ervaringsdeskundigen. Het was ook leuk om te horen wat de eventuele plannen zijn met het huis.
Voor een rondleiding wordt een makelaar verwacht
Vooral in onze regio (Oost-Groningen) verwachten mensen een makelaar voor de rondleiding. In het begin hebben we iedere keer gelijk uitgelegd wie wij zijn en dat we ook de rondleiding verzorgen. Voor veel mensen was het eerst een verrassing, maar ze zagen de voordelen er ook van in. Zelf de bezichtigingen doen betekent dat we vragen meteen konden beantwoorden en ook konden uitleggen waarom er bepaalde keuzes in het huis zijn gemaakt. Een huis hoef je niet aan te prijzen om tot een verkoop te komen. Een eerlijke rondleiding vertelt het verhaal en laat mensen wel of niet verliefd worden op het huis.
Het eerlijke verhaal
We hebben de geïnteresseerden meegenomen in de pluspunten en in de aandachtspunten van het huis. We merkten dat het zeer werd gewaardeerd. Ons huis heeft verschillende zakelijke toepassingen gehad en dat zorgt voor mooie verhalen. Mijn vrouw en ik slapen bijvoorbeeld in de vroegere behandelkamer van een tandarts. Uiteraard kregen wij ook vragen over bouwtechnische aspecten, maar deze konden we ook beantwoorden. Daar zijn we niet echt in thuis, maar in de loop der jaren zijn wij bijgepraat door vakmensen die wij hebben ingehuurd voor het klussen aan ons huis.
Vragen over de hoogte van de biedingen
Sommige kijkers waren zeer enthousiast en gingen peilen wat ze moesten bieden om de hoogste bieder te zijn. Om te voorkomen dat het proces niet eerlijk verloopt, noemden we geen bedragen. Voor het plaatsen van een bod verwezen we naar onze makelaar bij Makelaarsland. Uiteraard hebben we wel aangegeven wat de status ongeveer was. In de tweede week van de bezichtigingen hebben we bijvoorbeeld aangegeven dat er al meerdere biedingen boven de vraagprijs binnen waren. Dit om te voorkomen dat we mensen op het verkeerde been zouden zetten.
De kopers zijn bekend
Tijdens de laatste dagen van de bezichtigingen hebben we in overleg met de makelaar een uiterste datum gesteld voor het uitbrengen van een laatste bod. Ook de mensen die al geboden hadden werden op de hoogte gesteld van het feit dat ze nog een uiterste bod neer konden leggen. Na het verstrijken van de deadline hebben we de biedingen verzameld en de koper geselecteerd.
Ik houd jullie op de hoogte. Volgende week een blog over het accepteren van het juiste bod.
Juul is gastblogger bij Makelaarsland en heeft onlangs zijn huis via Makelaarsland verkocht.