Op het eerste gezicht lijken beide begrippen veel met elkaar gemeen te hebben. In beide gevallen gaat het inderdaad ook over de geschatte waarde van een woning. Toch hebben we het hier over twee totaal verschillende dingen.
Een waardeverklaring werd voorheen vaak door geldverstrekkers gevraagd als de verkoper van een woning een (overbruggings)hypotheek nodig had voor een volgende woning, terwijl de huidige woning nog niet definitief was verkocht. De geldverstrekker gebruikte de door de makelaar opgemaakte waardeverklaring om inzicht te krijgen in de waarde van het onderpand en de verwachte verkooptermijn. De waardeverklaring vormde vervolgens de basis voor de beslissing om een financiering wel of niet te verstrekken.
Verkorte taxatie
Een waardeverklaring wordt ook wel verkorte taxatie genoemd en is dus geen volledige taxatie. Dit uit zich alleen al in het aantal pagina’s. Een waardeverklaring past op 1 a 2 pagina’s. Een volledig taxatierapport bestaat toch al snel uit 15 a 20 pagina’s. Dit is het geval omdat een waardeverklaring een veel grotere onzekerheidsmarge met zich meebrengt dan bij een volledige taxatie het geval is. Voor het opmaken van een volledig taxatierapport is veel meer onderzoek en onderbouwing nodig.
Waardeverklaringen niet langer toegestaan
Hoewel geldverstrekkers nog steeds met enige regelmaat vragen om een waardeverklaring, is een waardeverklaring niet meer toegestaan. Wanneer aan het schriftelijk rapporteren over de waarde van een vastgoedobject in het maatschappelijk en economisch verkeer vertrouwen wordt ontleend, is er sprake van een professionele taxatiedienst en moet een volledig (en gevalideerd) taxatierapport worden opgesteld.
Waardeverklaring niet te verwarren met waardebepaling
Als bij verkoop door de makelaar een advies over de verkoopmogelijkheden van je huis wordt afgegeven, is geen volledige taxatie nodig. Het afgeven van een verkoopadvies is vormvrij en wordt vaak een (al dan niet vrijblijvende) waardebepaling genoemd.
Opnamerapport vs Taxatierapport
Beide rapporten komen op dezelfde manier tot stand, door onder andere het bekijken van referenties. Het opnamerapport is een leidraad en geen officieel document. Het opnamerapport dient als onderbouwing voor het goed uit kunnen brengen van een vraagprijsadvies.
Je krijgt een opnamerapport van Makelaarsland als de Makelaarsland Agent of taxateur is langs geweest. Hierin staat de indicatieve waarde van je woning en alle kenmerken opgemaakt in een overzichtelijk rapport. Wanneer een reguliere makelaar bij je langskomt om de woning te bekijken en zo de vraagprijs vast te stellen is dit dezelfde procedure.
Wanneer een hypotheek moet worden aangevraagd door koper of verkoper, is een taxatierapport nodig. Dit rapport moet worden gevalideerd door een onafhankelijk instituut en is nodig voor hypotheekverstrekkers om te bepalen of het onderpand ook conform de aanvraag van de hypotheek is.
Bij Makelaarsland ontvang je voor het starten van de verkoop een uitgebreid opnamerapport. Dit rapport biedt inzicht in de indicatieve marktwaarde van je woning, de waardebepaling. Ook worden de relevante woongegevens in kaart gebracht ten behoeve van de woningpresentatie en de informatieverstrekking aan potentiële kopers.
Overweeg je jouw huis te verkopen met Makelaarsland? Wij vertellen je graag meer. Neem direct contact met ons op of laat je gegevens achter en wij bellen je terug!