Hoe bepaal je de vraagprijsstrategie voor jouw huis?

Door
Sophie van Gorsel
op

Ga jij je huis verkopen? Dan wil je daar natuurlijk de hoogst haalbare koopsom voor krijgen tegen de beste voorwaarden. Een vraagprijsstrategie wordt aan het begin van je verkoop bepaalt en is cruciaal om de juiste kopers aan te trekken en de best mogelijke prijs te realiseren. In deze blog vertellen we je welke strategieën er zijn voor het bepalen van je vraagprijs.

Bij het bepalen van je vraagrijsstrategie kun je kiezen uit 3 strategieën:

1. Markconforme vraagprijs

Bij een marktconforme vraagprijs wordt de vraagprijs bewust iets onder de marktwaarde vastgesteld om een breed publiek aan te trekken en meerdere biedingen te genereren.

2. Lage vraagprijs (onder de marktwaarde/taxatiewaarde)

Bij een lage vraagprijs wordt de vraagprijs bewust iets onder de marktwaarde vastgesteld om een nog breder publiek aan te trekken en meerdere biedingen te genereren. Hiermee wordt gehoopt op een biedingsoorlog, waardoor de uiteindelijke verkoopprijs hoger kan uitvallen dan de oorspronkelijke vraagprijs.

Het risico is dat er geen concurrentie tussen kopers ontstaat en de woning uiteindelijk voor een lagere prijs verkocht kan worden dan gewenst.

3. Hoge vraagprijs (boven de marktwaarde/taxatiewaarde)

Bij een lage vraagprijs wordt de vraagprijs hoger ingesteld dan de geschatte marktwaarde, met de intentie om kopers te vinden die bereid zijn meer te betalen. Hiermee wordt een hoog piketpaaltje geslagen in de hoop een koper aan te trekken die bereid is die vraagprijs of hoger te betalen.

Het risico is dat het huis zichzelf uit de markt prijst en lang te koop staat en moet zakken in vraagprijs.

De praktijk leert ons dat een ‘lage vraagprijs’-strategie met name wordt toegepast bij courante woningen waar veel vraag naar is. Dan hebben we het met name over woningen in de prijsklasse van grofweg € 300.000 tot € 600.000. Bij woningen richting de 1 miljoen zie je een dergelijke strategie veel minder en wordt vaker gekozen voor een marktconforme tot een wat hogere vraagprijs.

Ook handig om over na te denken….

  • Funda subcategorieën prijsstelling – Het is bij het bepalen van je vraagprijs ook handig om rekening te houden met de prijsfilters van funda. Op funda.nl kun je filteren op prijs, waarbij de prijzen per € 25.000 verspringen tot 4 ton en vanaf 4 ton per € 50.000. Zet je een huis te koop voor € 399.000, dan is deze niet zichtbaar voor mensen die zoeken vanaf 4 ton. Zet je een huis te koop voor € 400.000, dan zien mensen die zoeken tot 4 ton en vanaf 4 ton jouw huis; een grotere doelgroep dus!
  • Psychologische prijsstelling – Anderzijds kan een psychologische vraagprijs voor je huis ook heel aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld je huis net onder een rond getal vaststellen, zoals € 399.000 in plaats van € 400.000. Dit maakt de prijs psychologisch aantrekkelijker voor kopers. Ook zien we weleens een hele opvallende vraagprijs, zoals € 456.789.

Lage vraagprijs populairst

Huispedia onderzoekt de vraagprijsstrategie van makelaars en gaf onlangs aan dat de vraagprijsstrategie van de gemiddelde makelaar aan het veranderen is. Ondanks de stijgende huizenprijzen worden steeds meer woningen laag in de markt gezet. In het eerste kwartaal van 2024 stond 53,9% van de verkochte woningen laag in de markt. In het tweede kwartaal nam dit toe tot 56,1%.

Toch worden woningen ook iets vaker juist hoog in de markt gezet. In het tweede kwartaal van 2024 stond 8,5% van de verkochte woningen hoog in de markt, vergeleken met 7,6% een kwartaal eerder.

Welke vraagprijsstrategie kies jij?

Alle 3 de strategieën kunnen leiden tot succes en er is vooraf niet te zeggen welke strategie tot de hoogste verkoopprijs leidt. Stem de juiste vraagprijsstrategie voor jouw huis samen af met je makelaar en bedenk waar jij je het prettigst voelt! Het is jouw huis, jouw verkoop.

Bij Makelaarsland helpen we je bij het bepalen van de juiste vraagprijsstrategie; gebaseerd op de waarde van je huis, de concurrentie in de buurt, jouw wensen en onze 19+ jaar ervaring. Bereken gemakkelijk de geschatte waarde van je huis of vraag een informatiegesprek aan met één van onze makelaars.

‘Ja, ik wil deze video kijken!’, denkt je natuurlijk. Klik dan op de knop Akkoord.

Hiermee plaats je automatisch de cookies van het niveau ‘Compleet’, waardoor onze site optimaal werkt. Meer info over onze cookies: privacyverklaring. Hier kun je je keuze achteraf ook altijd aanpassen.