Er zijn van die zaken in het leven waar je behoorlijk tegenop kan kijken omdat je het niet dagelijks doet. Een van die dingen zou zomaar het schrijven van de aanbiedingsteksten kunnen zijn waarmee je je huis op Makelaarsland en funda gaat verkopen. Treur niet want met deze 7 schrijftips kun je een heel eind komen.
Denk aan de lezer
Je hoeft er geen urenlange creatieve sessies aan te besteden, maar het is wel belangrijk dat je even nadenkt over aan wie je je huis gaat kopen. Als dat waarschijnlijk eind twintigers zijn en je huis ligt – zoals die van ons tien jaar geleden – aan de rand van de stad dan kun je het beste benadrukken dat het maar een klein stukje lopen naar het centrum is en dat het station in de buurt is. Focus je echter wat meer op gezinnen dan moet je wat praktischer denken; hoeveel kamers zijn er, zijn ze een beetje groot en is het een prettige omgeving om lekker te spelen? Het kan helpen dat je je verplaatst in de persoon die het verhaal op funda gaat lezen. Wat zou hij of zij graag willen lezen om overtuigd te worden?
Begin altijd met iets doorslaggevends
Te vaak zie je in fundateksten dat de beschrijving begint met het plaatselijke meertje dat niet echt in de buurt is en waar mensen ook niet op aanslaan. Vergeet niet dat mensen op funda wel betoverd willen worden, maar dat ze ook heel praktisch checken of een woning bij hen past. Waarom niet beginnen met het feit dat er een station in de buurt is? ,”Als je hier woont, is het slecht vijf minuten lopen naar station Utrecht CS en het centrum van de stad.’’ Zo’n meertje is prima, maar dan moet je huis ook echt aan het water liggen. Zo dicht dat jij zegt als mensen vragen waar je woont: ‘oh, aan het water’.
Schrijf actief in plaats van passief
‘Er is in dit huis altijd met veel plezier gewoond’, is een compleet andere zin dan: ‘Wij woonden hier altijd met veel plezier!’. Zeker mensen die iets minder vaak schrijven, hebben de neiging om passief te schrijven dus met veel gebruik van voltooid deelwoorden. Het is maar een kleine moeite om je zinnen lekker actief te maken. Op die manier gaan de zinnen wat meer leven, je gaat het gezin voor je zien dat er woonde en dat stemt nu eenmaal iets vrolijker. Vaak is dat een kwestie van even door je verhaal lopen als je het eenmaal hebt opgeschreven.
Ga de dialoog met de lezer aan
Wat is dat toch? Als je tegen een vriend of vriendin een verhaal vertelt dan doe je dat natuurlijk zo puntig mogelijk. Je laat de zijpaden uit je verhalen en probeert met je anekdotische technieken een verhaal zo goed mogelijk in te kleden. Dus de saaie stukken maak je een beetje mooier en je voegt wat extra quotes toe. Maar als iemand tegen je zegt: maak even een tekstje dan lijkt het opeens alsof je iets heel officieels gaat doen zoals subsidie aanvragen bij het Filmfonds. We kunnen maar een tip geven; doe het gewoon niet! Dat idee van vertellen is misschien wel een aardige metafoor. Beschrijf je huis alsof je op de tennisclub zo’n potentiële koper tegenkomt. Je neemt allebei wat drinken en vertelt het verhaal van je huis, zo’n soort tekst lezen mensen graag. ,,Waar ik heb gewoond, was altijd iets te doen. Je hoefde maar naar buiten te stappen of er was een buurman of buurvrouw die een praatje wilde maken. Zo’n plek waar je je op je gemak voelt.’
Lees ook: Goede aanbiedingstekst voor mijn huis schrijven
Geen deftige teksten of woorden
De patio of de vestibule. Het zijn ongetwijfeld interessante woorden om een keertje te gebruiken, maar lezers hebben liever dat je het gewoon over de tuin of over ‘het gangetje’ hebt. Als ze namelijk allerlei sjieke teksten lezen dan krijgen ze het gevoel dat er iets te verbergen of ‘op te leuken’ is. Maak ook geen ‘stadse villa’ van de 50 vierkante meter in Witte Vrouwen. Ook hier helpt het weer als je achteraf een beetje kritisch door een tekst gaat; dan valt het waarschijnlijk op dat ‘slaapvertrek’ meer iets is voor een kasteel, maar dat een nieuwbouwwoning gewoon een slaapkamer heeft.
Ervaring weergeven in plaats van omschrijving
“In het nabijgelegen park lopen mensen graag een stukje met de hond waarbij ze het aanpalende kroegje niet uit de weg gaan.’’ Dat is een prima zin verder, maar je voelt ook de afstand en het is nu eenmaal een trend om alles een beetje persoonlijk te maken waardoor het gaat leven. “Wij genoten altijd enorm van het park in de buurt waar we heerlijk met de hond wandelden. Vergeet ook zeker niet onze lievelingskroeg ‘de blije vis’ een bezoekje te brengen.’’ Het werkt goed als je je persoonlijke ervaringen opschrijft. Alsof de kopers inderdaad al een beetje op bezoek komen en je aan hen uitlegt wat er leuk is aan het huis.
Volledige zinnen, niet te veel afkortingen of streepjes
Het kan verleidelijk zijn om lange woorden een beetje af te korten, zeker in tijden van Watts App. Maar een tekst om je huis te verkopen is iets anders dan een berichtje aan je beste vriend in de categorie ‘Dat was idd geen suc6’. Wat vooral belangrijk is, is dat je moet opletten dat iedereen het moet kunnen lezen en niet alleen de mensen die jij kent. Praktische tip: laat het je vader, moeder of iets oudere buurman eens lezen en vraag of hij of zij het verhaal een beetje aanspreekt. Hele woorden worden ook iets beter gevonden door Google of de zoekmachine van funda dus het is belangrijk om daar een beetje op te letten. Check de tekst ook eens als hij eenmaal op de site staat en haal waar nodig de afbrekingen eruit.
Kortom, als je je verplaatst in de lezer, actief schrijft én het verhaal opschrijft alsof je live over je huis vertelt dan kan je een heel eind komen. Vergeet niet om je verhaal nog even te lezen aan een ander want zelf kijk je toch een beetje gekleurd naar jouw oude woning.
Ben je op zoek naar jouw droomwoning?