Onlangs heb ik mijn huis verkocht, en ik had besloten dit via een makelaar te doen. Ik nodigde drie potentiële makelaars uit voor een gesprek.
Vol goede moed startte ik de gesprekken. Maar diezelfde moed zakte mij al snel in de schoenen. Alle drie bleven ze maar praten en zenden, vroegen ze mij vrijwel niets en konden ze mij bovendien niet duidelijk maken waar hun toegevoegde waarde zat. En de kosten? Die vielen vies tegen. Het varieerde tussen € 4.000 en € 6.000. Toen ik de duurste makelaar confronteerde met zijn hoge tarief reageerde hij geërgerd: ‘ik schrijf ten minste nog zwarte cijfers.’ Niet lang meer, dacht ik bij mijzelf…
Het kan ook anders
Op internet ben ik mij verder gaan verdiepen in alternatieve manieren om je huis te verkopen. Inmiddels is er een behoorlijk aanbod aan on-line makelaars ontstaan die prijzen tussen de € 750 en € 1.200 vragen. Na wat zoekwerk en telefoontjes koos ik uiteindelijk voor Makelaarsland. Zij konden mij via hun website en de telefoon uitstekend duidelijk maken waar hun toegevoegde waarde zit. Prima uitleg via korte films, een heldere uiteenzetting van wat ze wel en niet (!) doen voor het geld en opties om daar diensten aan toe te voegen tegen duidelijke meerkosten. Ik heb de stap gezet en kan het iedereen aanraden.
‘De klant wil de mogelijkheid hebben om zelf zaken te regelen als hij daarmee geld bespaart’
Toekomstvast adviesmodel
Wat heeft dit nu met financieel advies te maken? Heel veel! Uit onze onderzoeken komt zeer duidelijk naar voren dat de consument zich steeds bewuster wordt van de waarde van advies. Hij ziet dat het geld kost en verwacht hier een duidelijk dienstenpakket voor. En hij wil keuzemogelijkheden. Geen one-size-fits-all, maar de mogelijkheid om zaken zelf te kunnen doen als hij daarmee kosten kan besparen. Wanneer de consument de keus krijgt bij hypotheekadvies, kiest nog maar 12% voor een volledig advies. Ruim een derde kiest voor een advies waarbij hij een aantal zaken zelf doet en bijna de helft zou het liefst zoveel mogelijk zelf doen om daarmee kosten te besparen. Bijkomend voordeel is dat de consument veel meer betrokken is bij het advies en het financiële product dat hij of zij aanschaft.
Moraal van het verhaal? Advies blijft onverminderd waardevol, maar wel in nieuwe, vaak hybride vormen. Adviseurs doen er goed aan rekening te houden met deze verandering en hun businessmodel hier snel op aan te passen. Wie dit tijdig doet schrijft dan zeker nog zwarte cijfers…
Geschreven door: Jan-Pieter van der Helm
Bron: http://www.dewaardevanadvies.nl/